In de vorige eeuw kregen de jaren ’20 na afloop het label van de ‘roaring twenties’. Het venijn zat hem toen in de staart met de beurskrach in 1929 als absoluut dieptepunt. De volgende jaren 20 zijn nog maar net begonnen, maar we mogen ze nu al gerust ‘roaring’ noemen. Niet eens zozeer door de vele winterstormen die ons land geselen, maar vooral door het annuleren van dé jaarlijkse hoogmis voor de telecomindustrie; MWC. Oorzaak; het uitbreken van het corona virus.
Het nieuws van het afblazen van MWC 2020 trok als een siddering door de branche en raakt ook vrijwel iedereen in de industrie. Uiteraard de circa 2.400 exposerende bedrijven en de dik 100.000 bezoekers, waarvan in elk geval de eerste groep met een forse strop zit. De kosten voor deelname zijn niet terug te vorderen, de contacten met klanten en potentials vervallen, de marketingcampagnes en introducties vallen in het water. En ook de bezoekers kunnen hun dure vliegtickets en hotelboekingen in de prullebak kieperen. Ook zij missen hun afspraken en hun overzicht in deze snel veranderende markt. Behalve de paar die-hards die alsnog naar Barcelona togen, maar van hen begreep ik dat er weinig te beleven was, op telecomgebied tenminste. Voor onze eindklanten heeft het annuleren overigens geen effect.
Tijdens de aankondiging van de annoncering was er veel onbegrip, maar in de week van MWC werd de eerste Corona-patiënt in Barcelona gesignaleerd en was het virus een mondiaal probleem geworden. Dus misschien toch niet zo’n gek besluit. In die periode bleek ook dat het virus inmiddels een bredere impact heeft op de wereldeconomie en dus ook op onze business.
Ondertussen lijkt het in Nederland toch vooral business as usual, veel mensen wisselden van baan, wat overnames, nieuwe introducties. En over een maand zijn de meesten van ons het afblazen van MWC weer vergeten, want de telecom gaat te snel en is te dynamisch om te lang bij zaken stil te staan. Dan wordt het weer een beetje ‘business as usual’.